luni, 24 august 2015

INVADERS



1.

            Omul este un animal migrator. În preistorie, fiind vânător-culegător, urma turmele de animale care migrau în căutarea hranei. Cu toate că în timp, el a devenit agricultor, deci sedentar, gena migraţiei i-a rămas adânc întipărită în ADN, drept pentru care omul a continuat să migreze din zonele cu demografie explozivă şi prin urmare subdezvoltate economic, spre zonele care beneficiau de resurse suficiente. Se ştie că Imperiul Roman, cel mai longeviv imperiu pe care l-a cunoscut umanitatea, a căzut sub loviturile din ce în ce mai puternice ale popoarelor migratoare. Iar romanii nu erau nci pe departe un popor tolerant. Din contră, erau un neam inteligent şi sălbatic. Dar spre sfârşitul existenţei imperiului, Roma a devenit, pe fondul corupţiei generalizate, tot mai tributară mercenarilor pe care era nevoită să-i angajeze în armată pentru apărarea graniţelor. Iar provinciile au devenit tot mai independente de capitală, exercitându-şi autoritatea în funcţie de interesele personale ale diferiţilor potentaţi locali,  şi nu în interesul comun al politicilor de securitate ale imperiului. Imperiul Roman nu s-ar fi prăbuşit niciodată, dacă nu ar fi fost săpat în interior de corupţia generalizată şi de interesele de grup ale diferitelor categorii privilegiate.
            “Primăvara arabă” a adus Europei un fenomen care în 2015 s-a transformat într-o criză. Migraţia de proporţii biblice a sute de mii de persoane, alungate din ţările din nordul Africii şi Orientul Mijlociu de instabilitatea politică, atacurile furibunde ale celulelor ISIL (DAESH) şi mai ales de  sărăcie, au creat o stare de panică de mari proporţii în statele sudice Uniunii Europene, mai ales în Italia şi Grecia. Comisia Europeană caută soluţii şi găseşte de cuviinţă să împartă povara gestionării migranţilor de către toate statele europene, cu toate că vizate de valul de migranţi sunt numai câteva (în general statele nordice, dezvoltate economic). Mai mult, Comisia vrea să impună cu forţa cote de migranţi pe care fiecare stat să fie obligat să îi adăpostească. Dar guvernele locale nici nu vor să audă de aşa ceva. Statele estice, mai sărace, invocă dificultăţile de natură financiară pe care le implică această măsură, cu toate că Bruxelles-ul a promis câte 6000 de euro pentru fiecare azilant adăpostit. Premierul Slovaciei, Fico, chiar a justificat că nu din rea voinţă ţara sa nu este de acord să primească migranţi, ci din cauză că pe teritoriul Slovaciei nu există nicio moschee, iar musulmanii nu s-ar simţi bine acolo. Ungaria a început chiar construcţia unui gard de sârmă ghimpată care să oprească fluxul de persoane care tranzitează ţara dinspre Serbia, în drum spre vest. Măsura a fost aspru criticată de Bruxelles, care o consideră absurdă, dar construcţia a continuat, Budapesta întărind paza gardului şi ameninţând cu amenzi usturătoare organizaţiile umanitare care protestează împotriva măsurii. Sub asaltul sutelor de mii de refugiaţi, Italia ameninţă Comisia Europeană că va acorda vize Schengen tuturor debarcaţilor pe plajele sale, în încercarea de a-i face să părăsească teritoriul italian. Grecia se declară incapabilă să gestioneze fluxul de refugiaţi şi solicită de urgenţă ajutor financiar de la Bruxelles, ajutor care se pare că a şi fost acordat sub forma unei sume nerambursabile de aproximativ un miliard de euro. Singura ţară est-europeană care a luat măsuri reale împotriva mgranţilor s-a dovedit a fi FYROM (Macedonia). Au declarat stare de necesitate şi au trimis armata să apere graniţa cu Grecia, astfel că mii de persoane au rămas blocate între Grecia şi Macedonia, pe fâşia de delimitare a frontierei. Dar la urma urmei, ce pot face soldaţii, fie ei şi de elită, împotriva femeilor cu copii mici în braţe?
Pe de altă parte, statele vest europene acuză estul de lipsă de solidaritate, şi ameninţă cu reintroducerea vizelor şi controalelor la graniţă, în cazul în care vor fi lăsate să se confrunte singure cu valul uman ce le bate la uşă. Germania, statul european care este ţinta celui mai mare număr de migranţi se aşteaptă să înregistreze cel puţin 800000 de nou veniţi. Un număr extrem de mare chiar şi pentru Germania.
Indecizia şi nehotărârea liderilor europeni, dublată de incapacitatea de luare a hotărârilor datorată lipsei unei conduceri centralizate, fac ca această criză să răstoarne echilibrul Uniunii Europene, să răstoarne un echilibru care oricum era extrem de fragil.
Să fie chiar aşa de neputincioşi liderii Europei?
Chiar atât de nehotărâţi?
Nu este chiar aşa.
Totul a început cu primăvara arabă, care a fost aparent o revoltă a popoarelor din nordul Africii, şi Orientul Mijlociu împotriva regimurilor despotice care conduceau în mod discreţionar şi totalitar. Părea o revoltă împotriva sărăciei, dar să ne amintim că statele în nord africane respective, nivelul de trai se îmbunătăţise simţitor pe fondul investiţiilor în turism (Tunisia, Egipt), al exploatărilor hidrocarburilor (Libia, Algeria, Maroc, Orientul Mijlociu). În Egipt, Yemen şi Tunisia protestele au devenit revoluţii care au dus la înlăturarea preşedinţilor Hosni Mubarak şi Ben Ali, iar în Iordania şi Cisiordania guvernele au fost dizolvate.
Dar motivul principal al Primăverii Arabe a fost colonelul Gaddafi, conducătorul Jamahiriei Arabe Libiene Socialiste, la putere încă din 1969, când a organizat o lovitură de stat pentru înlăturarea de la putere a regelui Idris I, impus de britanici. Colonelul Gaddafi a condus şi organizat statul libian cu o mână de fier, impunând un regim totalitar dar orientat spre performanţă economică. Libia, sub autoritatea sa şi beneficiind de imense rezerve de hidrocarburi, devenise una dintre primele ţări africane ca progres economic, cetăţenii săi beneficiind de un standar de viaţă superior majorităţii ţărilor africane.  Câteva date statistice sunt elocvente:
  • PIB-ul pe cap de locuitor al Libiei este de 14.192 dolari.
  • Fiecare membru al unei familii care este subvenţionat de către stat primeşte 1.000 de dolari pe an.
  • Şomerii primesc 730 de dolari lunar.
  • Salariul unei asistente de spital este de 1.000 dolari.
  • Ajutorul de naştere este de 7.000 de dolari.
  • Cuplurile proaspăt căsătorite primesc un ajutor de 64.000 de dolari pentru a cumpăra un apartament.
  • Pentru a deschide o afacere un libian primeşte un ajutor financiar de 20.000 de dolari.
  • Impozitele şi taxele majore sunt interzise.
  • Educaţia şi asistenţa medicală sunt gratuite.
  • Educaţia şi specializările în străinătate se fac pe cheltuiala guvernului.
  • Există lanţuri de magazine pentru familii mari, ce au preţuri simbolice pentru produsele alimentare de bază.
  • Vânzarea de produse expirate este pedepsită prin amenzi mari, iar în unele cazuri se pedepseşte cu detenţia.
  • Un număr de farmacii distribuie medicamente gratuit.
  • Contrafacerea medicamentelor este considerată o infracţiune gravă.
  • Nu există plăţi pentru chirie, iar populaţia nu plăteşte pentru energia electrică.
  • Vânzarea şi consumul de alcool sunt interzise prin lege.
  • Împrumuturile pentru cumpărarea unei maşini sau a unui apartament sunt acordate fără dobândă.
  • Sunt interzise speculaţiile imobiliare.
  • În cazul în care o persoană decide să cumpere o maşină, statul libian achită 50% din preţul ei, iar în cazul poliţiştilor 65% din preţ.
  • Benzina este mai ieftină decât apa. Un litru de benzină costă 0,14 dolari.
De ce ar vrea cetăţnii unei ţări care plătesc în 2010 doar 14 cenţi pe litrul de benzină să se revolte?
Cu toate că Libia este un stat artificial creat de către italieni în 1934 prin uniunea triburilor berbere care populau cele trei provincii istorice ale Libiei: Tripolitania, Fezzan şi Cyrenaica, Moammar Gaddafi a reuşit să-l ţină unit, printr-o poliţie politică deosebit de eficientă. Membrii tribului său erau preferaţi în funcţiile de conducere ale statului, în detrimentul membrilor celorlalte triburi, accentuând tensiunile existente între ele. De ce a trebuit să fie îndepărtat de la putere, chiar dacă în ultima vreme regimul Gaddafi devenise mult mai conciliabil şi mai aplecat spre negocieri decât în vremea în care organiza atentate cum a fost cel de la Lockerby? S-a afrmat că petrolul pe care-l deţinea, a fost motivul pentru care a fost invadată Libia. Cu toate că este a zecea ţară de pe glob din punct de vedere al cantităţilor de petrol pe care le deţine, Libia nu extrage decât 1,4 milioane de barili pe zi, mult mai puţin decât Iranul, de exemplu, care extrage 4 milioane de barili. Problema nu era petrolul în sine (pentru că se ştie că simpla deţinere a unor câmpuri petroliere nu te face imbatabil, au simţit-o şi ruşii pe pielea lor, de două ori de la sfârşitul celui de-al doilea război mondial), ci moneda în care se tranzacţionează acest petrol şi mai ales sistemul monetar dn care face parte această monedă. Pe scurt, Moammar Gaddafi a făcut ceea ce încercase şi Sadam Hussein cu aproape un deceniu în urmă: a anunţat că petrolul libian se va tranzacţiona nu în USD ci în aur. Cum Libia nu exporta cantităţi atât de mari de petrol asfel încât să destabilizeze piaţa internaţională a petrolului, iniţial iniţiativa sa nu a părut să genereze mari probleme. Dar nu era singura iniţiativă a colonelului. Gaddafi încerca să cristalizeze o idee mai veche prin care să organizeze o uniune monetară islamică, care să folosească o nouă monedă cu acoperire în aur: dinarul de aur. Gaddafi a sugerat şi realizarea unui stat african unit, idee ce a fost bine primită de majoritatea ţărilor africane şi câteva ţări arabe. Dar iniţiativa dictatorului libian a fost aspru criticată de către Statele Unite şi Uniunea Europeană, la acea dată, preşedintele francez, Nicholas Sarkozy afirmând că “libienii ameninţă securitatea financiară a omenirii” .
Problema acoperirii monedei americane, în calitate de valută forte universală (impusă de americani prin tratatul de la Brenton Woods în 1948) a fost pusă în discuţie de nenumărate ori, după ce în 1971, în timpul administraţiei Nixon, Federal Reserve Bank a renunţat la acoperirea ei în aur. Renunţarea la etalonul aur-devize a fost precedată de ceea ce americanii au numit atacul asupra monedei americane, prin care rezervele de aur ale USA stabilite la conferinţa de la Brenton Woods la o valoare de 25 de miliarde de dolari, au scăzut la numai 10 miliarde. Vina a fost aruncată asupra francezilor şi spaniolilor, mai ales datorită discursului preşedintelui De Gaulle din 1965 prin care a cerut Fed-ului să-şi dovedească buna credinţă şi să demonstreze că nu emite dolari fără acoperire.
Americanii erau de mult bănuiţi că nu aveau acoperire pentru bancnotele pe care le emiteau.




2.
Ca să înţelegem ce se întâmplă cu banii noştri, este necesar să înţelegem ce reprezintă aceşti bani. În principiu, masa monetară existentă pe teritoriul unui stat reprezintă totalitatea bunurilor şi serviciilor de pe teritoriul acestui stat. Moneda are ca funcţie principală aceea de instrument de schimb, realizându-se prin existenţa ei, posibilitatea schimbului de mărfuri şi servicii în societate, deci face posibilă existenţa comerţului. Până la apariţia monedei, oamenii foloseau trocul, schimbul de mărfuri cu alte mărfuri, în măsura în care mărfurile respective aveau caracteristica de necesitate, adică erau utile celor doi participanţi la troc. Pe măsură ce volumul schimburilor comerciale s-a mărit, a apărut necesitatea cuantificării valorii mărfurilor, cuantificare necesară preciziei tranzacţiilor comerciale.  Astfel au apărut primele mărfuri care jucau rol de monedă de schimb şi aveau rolul să uşureze şi să mărească acurateţea stabilirii nivelului valorii mărfurilor. Marfa cu rol de monedă trebuia să aibă caracteristici deosebite, cum ar fi importanţa, valoarea de piaţă, uşurinţa de tezaurizare şi uşurinţa transportului. Una dintre cele mai comune monede ale preistoriei a fost sarea, care a apărut în momentul când omul preistoric a devenit din vânător-culegător, agricultor-păstor. Sarea avea avantajul, faţă de alte mărfuri, a necesităţii sale în comunităţile de păstori, fiind o marfă greu de procurat în  condiţiile unei tehnologii precare. În unele zone ale Africii, sarea a dăinuit, în calitate de monedă de schimb, chiar până în secolul XX d.Ch. Amerindienii precolumbieni foloseau ca monedă boabele de cacao. Deci moneda, este de fapt orice marfă care are proprietatea de a măsura şi de a reprezenta valoarea. Dar moneda, cu toate că este o marfă, ea este totodată şi o convenţie socială, artificială, o înţelegere între membrii societăţii. Nu orice marfă poate deveni monedă. Dar mai important este că moneda este în acelaşi timp o marfă şi o creanţă asupra emitentului.
            Odată cu evoluţia societăţii omeneşti, rolul de monedă de schimb a fost atribuit metalelor, întâi metalelor comune cum ar fi fierul, cuprul, iar mai apoi, metalelor nobile, aurul şi argintul. Pentru a se împiedica falsificarea lor, dar şi pentru a etalona şi ordona folosirea metalelor în calitate de monedă de schimb, bucăţile de metal preţios au fost ştanţate şi inscripţionate, devenind monedele pe care le cunoaştem şi le folosim şi în ziua de azi. Deci moneda de aur sau argint, pe lângă faptul că permite măsurarea valorii în tranzacţiile comerciale, are şi funcţia de standard al plăţilor amânate. Deci permite cuantificarea datoriilor şi creanţelor, ceea ce implică plăţi şi încasări viitoare. Ceea ce este cu adevărat înteresant la sistemul monetar bazat pe monede-marfă cu valoare intrinsecă (proprie), este faptul că în cazul unei creanţe, masa monetară respectivă nu mai poare fi utilizată de cel care împrumută, ci doar de cel care primeşte împrumutul. Cel care beneficiază de împrumut, se obligă să-l returneze la o dată ulterioară, iar cel care împrumută, este privat de valoarea reprezentată de masa monetară pe care a cedat-o împrumutatului. Evident că moneda fiind o marfă, îşi putea modifica valoarea, făcând ca asupra debitorului să se abată riscul de a înapoia o sumă mai mare (sau mai mică) decât cea primită.
            Pentru că, transportul şi manevrarea sumelor de bani în masă monetară metalică este greoaie, a apărut biletul de bancă (bancnota) din hârtie. Se pare că primii care au emis bancnote de hârtie în lume au fost chinezii. În Europa, bancnota de hârtie a apărut cam prin secolul XVII, probabil în Olanda.
            În principiu, bancnota de hârtie reprezenta la apariţia sa, o înţelegere între emitentul bancnotei şi cel care folosea bancnota. Cu alte cuvinte, moneda de aur sau chiar lingoul de aur pe care un cetăţean le folosea înainte în calitate de monedă de schimb pentru cumpărarea de mărfuri, le ceda băncii sau autorităţii emitente spre depozitare, aceasta obligându-se să emită bancnote de hârtie în valoare egală cu cantitatea de aur depozitată de cetăţean în seiful băncii. Folosirea bancnotei de hârtie se baza pe încrederea populaţiei în depozitarul cantităţii de metal preţios. Era deci o înţelegere. Mai mult, deţinătorul biletului de bancă putea merge la banca emitentă şi să ceară să i se restituie cantitatea de aur sau argint echivalentă biletului respectiv. Astfel, moneda avea acoperire în aur sau argint. Până după primul război mondial s-a folosit sistemul greoi al acoperirii bimetaliste a monedei emise. După 1919, s-a trecut la sistemul monometalist şi s-a adoptat acoperirea în aur a monedei. Evident, pe lângă moneda materială (bancnota) au apărut şi alte instrumente de plată (cum ar fi cecul), care pot fi considerate tot monede, dar care aveau o valoare legată de moneda materială, deci aveau acoperire tot în metal preţios (moneda scripturală sau de cont, constituită pe baza depozitelor bancare ale clenţilor băncii).
           Legătura dintre cantitatea de aur încredinţată depozitarului (băncii) şi cantitatea de bancnote de hârtie, făcea ca şi acest sistem monetar să împiedice ca , în momentul în care cineva împrumuta cu o sumă exprimată în bancnote o altă persoană, pierdea privilegiul de a folosi acea cantitate de bancnote pe toată durata creditării.
            Masa monetară reprezenta în continuare totalitatea bunurilor şi serviciilor existente pe teritoriul unui stat, deci valoarea aurului depozitat în bănci, echivala cu valoarea cantităţii de bancnote existente în uz, care la rândul său echivala cu valoarea bunurilor şi serviciilor existente pe teritoriul acelui stat.
            În momentul în care, datorită dezvoltării relaţiilor de producţie şi deci a măririi volumului tranzacţiilor comerciale, masa monetară bazată pe bancnotele acoperite în metal preţios a devenit insuficientă pentru acoperirea nevoilor de schimb (pur şi simplu producţia de aur şi argint devenise insuficientă), s-a căutat o nouă soluţie.
            De aici lucrurile se complică.
            Cum producţia de aur este condiţionată de productivitatea exploatărilor miniere, ea nu ţine cont de nevoia de monedă a lumii. Când în 1948, la Bretton Woods, Statele Unite, au fost stabilite principiile sistemului internaţional monetar, nu a fost luată în serios foamea de aur a omenirii, stabilindu-se ca uncia de aur să fie echivalată cu 35 de dolari americani. Dar cum aurul este o marfă, valoarea sa este variabilă şi este dată de binomul cerere-ofertă. Mai mult decât atât, zăcămintele de aur sunt concentrate în câteva locuri pe mapamond, nefiind distribuite uniform. Astfel încât, producătorii mondiali de top (Rusia şi Africa de Sud) aveau oportunitatea de a manevra în propriul interes acest preţ. Ceea ce au şi făcut, astfel încât, deşi toretic dolarul american valora a 35-a parte dintr-o uncie de aur, pe piaţa liberă, el valora mai mult. Cum deţinătorii de monedă puteau solicita Fed-ului cantitatea stabilită de aur pentru masa monetară pe care o deţineau (pentru a o revinde ulterior la un preţ mai mare, ceea ce au făcut Franţa şi mai apoi Spania), rezerva de aur a Statelor Unite a scăzut de la 25 de miliarde de dolari la 10 miliarde. Pentru a se stopa acest fenomen, Federal Reserve suspendă convertibilitatea dolarului în aur, ceea ce aulează rolul de etalon al acestui metal.
           Cursul fix al monedei a fost înlocuit cu un curs flotant, în care etalonul a devenit puterea de cumpărare, iar cursul variază pe piaţă în funcţie de evoluţia economiei care îl susţine. Puterea de cumpărare este un etalon mult mai flexibil şi mai obiectiv, deoarece reflectă în totalitate valoarea tuturor bunurilor şi serviciilor care se tranzacţionează cu ajutorul masei monetare pe care o reprezintă. Are însă un mare neajuns: nu are o valoare intrinsecă. Puterea de cumpărare nu este o valoare palpabilă, nu este o marfă. Determinarea cursului de schimb al monedei este mai dificilă decât în cazul etalonului aur. Trebuie să se urmărească statistic evoluţia preţurilor din ţările care se compară. Din evoluţia indicilor de preţ pentru grupe de mărfuri se poate stabili un curs oficial.
            Puterea de cumpărare este un etalon mai corect decât metalul preţios şi devizele, dar are un mare dezavantaj. Este un etalon care neavând valoare intrinsecă, nu este o marfă şi deci poate avea o valoare influenţabilă nu de cererea şi oferta directă, aşa cum ar fi normal, ci de cererea şi oferta indirectă (este reflectat de variaţia indicilor de preţ), deci de o statistică.
Se ştie că statisticile pot fi influenţate pentru a servi unor scopuri.
Este momentul să remarcăm faptul că şi în sistemul monetar bazat pe etalonul putere de cumpărare, în momentul în care cineva împrumută cu o sumă exprimată în bancnote o altă persoană, pierde privilegiul de a folosi acea cantitate de bancnote pe toată durata creditării.


3.

Tocmai aceste statistici stabilite în birourile elegante ale Fed-ului american a încercat Gaddafi să le ocolească, propunând crearea unei monede acoperite în aur (dinarul de aur), cu o valoare palpabilă. Moneda respectivă urma să fie nu o reprezentare (o hârtie) a unei cantităţi de aur, ci ar fi trebuit să fie făcută chiar din aur (valoarea se afla la purtător, eliminându-se riscul răscumpărării ei pentru a specula creşterea preţului aurului pe piaţă). În acest caz, moneda ar fi avut o valoare calculată în funcţie de valoarea aurului pe piaţa liberă la un moment dat. Evident soluţia lui Gaddafi are aceleaşi neajunsuri, deoarece valoarea aurului poate şi ea să fie influenţată. Dar soluţia duce la anularea monopolului internaţional al dolarului american în tranzacţiile cu petrol şi înlocuirea lui cu o monedă de aur a cărei valoare cel puţin teoretic se bazează pe o negociere transparentă gen cerere ofertă.
Ideea a primit şi sprijinul Rusiei şi Chinei (care chiar a anunţat că va emite o monedă experimentală – yuanul de aur http://www.prisonplanet.com/china-prepares-to-launch-gold-etfs-as-utah-becomes-first-state-to-make-gold-and-silver-legal-tender.html ), al Indoneziei (ţară producătoare de petrol şi gaze naturale) şi a altor ţări cu producţie de hidrocarburi (cum ar fi Venezuela).
Ce a urmat, se ştie. Invazia Libiei, utilizându-se un mandat ONU semnat cam pe genunchi şi folosirea opozanţilor politici ai lui Gaddafi în calitate de răsculaţi oprimaţi şi dornici de democraţie.  
Gaddafi a fost prins, şi ucis în condiţii neelucidate pe deplin. Din iniţiativa lui de ceare a unui stat federal nord african şi mai ales de creare a unei uniuni monetare arabo-africane s-a ales praful. Triburile Harabi şi Obeidat, cu interese politice contrare lui Gaddafi, precum şi celulele Al-Quaeda din Libia, Frontul Naţional de salvare Libian (condus de agentul CIA Khalifa Hifter), Mişcarea Rebelilor conduşi de Nuri Mesmari (consilierul care l-a trădat pe Gaddafi) au fost folosite de către CIA pentru a lupta împotriva tiranului de la Tripoli. Bilanţul? 60000 de victime, mai ales din rândul civililor. Libia în proporţie de 90% distrusă. Ce a făcut noul guvern (penetrat în mare măsură de agenţi Al-Quaeda), care l-a înlocuit pe Gaddafi? Prima măsură a fost să declare legal consumul de alcool. A doua, a înfiinţat o bancă. Iar în al treilea rând a continuat să exploateze petrol şi să-l vândă. Pe dolari.
Siria este un nou exemplu de primăvară arabă. Ţara este condusă de Bashar Al-Assad, fiul fostului preşedinte Havez Al-Assad. În largul coatei siriene, prospectorii au descoperit un zăcământ uriaş de hidrocarburi, din care Siria are cam 90%. (Restul se împarte între Iordania, Israel şi Cipru)
Când în Siria a izbucnit războiul civil, preşedintele Al-Assad a afirmat sus şi tare că rebelii nu sunt nici pe departe nişte oropsiţi doritori de democraţie şi libertate, aşa cum presa occidentală încerca să îi prezinte. Erau de fapt Frontul Al-Nousra, aripa siriană a Al-Quaeda, antrenaţi şi dotaţi pentru război chiar de CIA. Bashar Al-Assad fusese şi el un adept al ideilor dinarului din aur, al lui Gaddafi. Al-Nousra, împreună cu celulele Al-Quaeda din Iraq formează organizaţia teroristă Statul Islamic în Iraq şi Levant (ISIL), care nici stat şi nici islamic nu este. Dar beneficiază de fonduri de aproximativ 2 miliarde de dolari, nimeni neputând să le explice provenienţa.
Cert este că primăvara arabă a creat premisele unui exod de proporţii biblice.  Toată partea de nord a Africii şi Orientul Mijlociu, este dominată în acest moment de luptătorii Statului Islamic. În Egipt au fost şi la putere prin primele alegeri libere post Mubarak, prin partidul „Fraţilor Musulmani” care l-a impus la preşedenţie pe Morsi, arestat în timpul loviturii de stat dată de armată în iulie 2013. Strategia Statului Islamic este de a folosi populaţia civilă în calitate de scut uman pentru infiltrarea luptătorilor jihadişti în interiorul Europei, în scopul de a destabiliza guvernele locale ale Uniunii Europene şi de a purta un război terorist de uzură, până la erodarea completă a autorităţii statale în zonele pe care le revendică. În momentul în care celulele jihadiste vor fi în număr suficient, ele vor începe acţiunile teroriste camuflându-se în zonele locuite de populaţia civilă, disimulându-se de fapt în civili nevinovaţi, în căutare de un trai mai bun. Toată această strategie pe care ei o aplică acum în războiul din Siria şi Iraq (unde au cucerit zone întinse şi şi-au proclamat un califat islamic), combinată cu o propagandă dusă prin metode profesioniste utilizând în special reţeţele de socializare ale internetului, are mari şanse de reuşită chiar şi în Europa, unde nu duc lipsă de adepţi.
Dar de ce autorităţile se declară depăşite de situaţie şi chiar aşa şi par?
La începutul anilor 90, un exod aproape asemănător ameninţa să ocupe marile oraşe ale occidentului european. Est europenii, în căutarea unui trai mai bun, foloseau orice metode de a pătrunde în zona Schengen. Dar atunci autorităţile au făcut faţă şi au reuşit să ţină în frâu acest fenomen, returnând în ţările de origine sute de mii de solicitanţi de azil.
În 2015, se pare că asta nu se mai poate. Ba mai mult, noul preşedinte al Italiei, Sergio Mattarella, a cerut miercuri ca imiganţii să fie trataţi cu amabilitate, iar terorismul sa fie combătut mai puternic pentru a evita un posibil "al treilea Razboi Mondial". "Omenia pe care o arătăm primind refugiaţi disperaţi, inteligenţa cu care abordăm fenomenul migraţiei şi fermitatea cu care combatem traficanţii de personae, vor fi modalităţile în care arătăm lumii calitatea vieţii democratice".
Motivele se pare că nu sunt departe de Primăvara Arabă. După ce corifeii finanţelor mondiale şi mai ales ai Federal Reserve Bank (reprezentanţii familiei Rothschild) s-au asigurat că proiectul reintroducerii acoperirii în aur a monedei care va fi folosită în tranzacţiile petroliere s-a spulberat, se va trece la al doilea nivel: preluarea economică a zonelor vizate (foarte bogate în petrol şi nu numai – unul dintre exemple fiind şi proiectul german DESERTEC, un parc fotovoltaic gigantic amplasat în Sahara, care ar urma să alimenteze cu energie electrică prin cabluri submarine întreaga Europă http://www.money.ro/top-cele-mai-mari-proiecte-fotovoltaice-din-lume/ ) folosindu-se motivul luptei împotriva terorismului promovat de Statul Islamic. Şi unde este cel mai eficient să lupţi cu teroriştii, dacă nu la ei acasă, în Libia, Tunisia, Egipt, Siria, Iraq… Nu mai contează că pentru asta, se sacrifică securitatea Europei, şi aşa fragilizată de numărul imens de imigranţi existent deja aici, cu cât mai mulţi, cu atât mai bine, pentru că mamele cu copii mici în braţe fugind din calea armelor impresionează pe oricine.